Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

  1. Home
  2. Nieuws

Conferentie Durven Verwonderen

19-11-2019 -

Op woensdag 9 oktober was er de conferentie Durven Verwonderen voor alle leerkrachten en directies in Arnhem. Het was een leerzame en creatieve middag.

Lezing Mark Mieras

Na het maken van een gezamenlijke regen- en donderbui, trapte wetenschapsjournalist Mark Mieras de middag af met een boeiende lezing over creativiteit als onderdeel van elk leerproces. Mark nam ons mee in het wonderlijk brein. Hoe werkt leren, en wat is creativiteit? In zijn lezing liet hij zien dat het daarboven anders werkt dan we denken. Niet informatie, maar nieuwsgierigheid, verwondering en verrassing vormen de basis voor kennis. Echt leren begint met durven en een bewegelijke, speelse houding. Fouten maken is voor de hersenen een voorwaarde om betekenis te geven en te leren. Hoe schep je de juiste voorwaarde voor de hersenen van je leerlingen om te floreren?  

 

Workshops

Deze laatste vraag kwam ook aan bod in de workshops. Door je te laten verwonderen door kunst en door prikkelende vragen te formuleren, zet je de verbeelding bij kinderen aan. In de workshops werd vooral aandacht besteed aan de eerste fases van het creatief proces, te weten oriënteren en onderzoeken. Welke ingrediënten zijn nodig voor een betekenisvolle beeldende activiteit en opdracht?

Rode draad in alle workshops was het thema ‘Water’. Hoe klinkt water? Hoe dans je water? Hoe gebruik je water in een stopmotion? Hoe verbeeld je water? Hoe schrijf je creatief over water? Iedereen heeft een actieve middag beleeft met werkvormen die direct de volgende dag al gebruikt konden worden in de klas.

Water verbeeld door kinderen

Niet alleen in de workshops speelde water een hoofdrol, ook in de aankleding van Theater a/d Rijn. Kinderen van de Klimboom hebben samen met Ingrid van Aert het thema water onderzocht en geëxperimenteerd met materialen. De resultaten daarvan hingen in heel Theater a/d Rijn. De reacties van de kinderen waren ook te lezen:

‘Ik kreeg niet mijn favoriete kleur, maar door jouw uitleg over hoe je iets kunt gebruiken wat door toeval ontstaat vond ik het toch geen probleem en ben ik er gewoon mee aan het werk gegaan.’

 ‘Ik ben gewoon met verf begonnen en heb in natte verf van alles uitgeprobeerd. Als je goed naar het schilderij kijkt zie je strepen water naar beneden vallen en dotten hoe het water valt in het water van de waterval.’

 ‘Ik had een groot idee. Het moest op mijn idee lijken dat in mijn hoofd zat. Maar dat lukte niet en ik vond het helemaal niets geworden. Toen had jij een paar tips en liet je me van een afstand kijken en zag ik toch dat het een weerspiegeling was.’

 ‘Ik was snel klaar met de nacht. Maar hoe maak je spiegeling van de nacht in het water? Jij liet me iets zien op een ander velletje papier en toen ben ik iets nieuws uit gaan proberen. Ik vind het nu echt water!’

‘Ik vond het best moeilijk dat ik met de kleur paars moest gaan werken. En wist eerst niet wat ik zou gaan doen. Toen moest ik aan een foto van mijn vader denken van een huis met een weerspiegeling. Ik wist niet of ik een lijn tussen het huis en het water moest maken en heb dat niet gedaan. Nu ik het van een afstandje zie, is dat ook helemaal niet nodig. De lijn lijkt er vanzelf in te zitten. Cool. Ik wist niet dat dat kon.’

Delen op social media