Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

  1. Home
  2. Onderwijs
  3. Conferentie: Durven Verwonderen!

Durven Verwonderen – Workshops

Tijdens de conferentie ‘DURVEN VERWONDEREN! Het creatief proces in het basisonderwijs’ kun je diverse workshops bijwonen die je handvatten geven voor de praktijk. Lees hieronder meer over het creatief proces en de workshops.

Creatief proces
Binnen een creatief proces doorloopt een leerling een viertal fasen:

  1. Oriënteren
    De leerling wordt nieuwsgierig gemaakt naar de opdracht en het thema. Hierbij gaat het om waarnemen, associëren, fantaseren, beschouwen, en (nieuwe) ideeën opdoen. Het tijdvak wordt van alle kanten bekeken (reflectie).
  2. Onderzoeken
    De leerling onderzoekt op welke manier hij de opdracht kan uitvoeren en wordt hierin gestimuleerd om breed te denken en zelf keuzes te maken. De leerling reflecteert daarbij op het beargumenteren van die keuzes en kan teruggrijpen op elementen uit de oriëntatiefase.
  3. Uitvoeren
    De leerling maakt gebruik van de opgedane vakspecifieke kennis en vaardigheden die hij nodig heeft voor het uitvoeren van de opdracht. Hierbij legt hij de relatie tussen de keuzes in de uitvoeringsfase en de onderzoeksfase. De leerkracht en/of klasgenoten geven daarbij feedback op de uitvoering.
  4. Evalueren
    De leerling kijkt terug op het doorlopen proces. Hij formuleert leerpunten die hij meeneemt naar een volgende opdracht en een volgend creatief proces.

Workshops

Workshop Creatief schrijven
Tijdens de workshop creatief schrijven krijg je verschillende tips en tricks om rond een bepaald thema de schrijfvaardigheid en de woordenschat van je leerlingen te verbeteren door middel van creatief schrijven. We maken gebruik van diverse prikkelende werkvormen, waaronder verschillende poëzie vormen en de spannende werkvorm ‘het verschrikkelijke verhaal’. Al deze werkvormen hebben als doel de woordenschat en de schrijfvaardigheid van je leerlingen te verbeteren. Daarnaast stimuleert het leerlingen om gerichter te zoeken naar woorden en informatie.

Inschrijven

Bewegend water in je iPad
Hoe kun je digitale media – met vandaag de iPad als basis - gebruiken om vakoverstijgend te werken?
Wereldoriëntatie, beeldend en animatiefilm gaan samen digitaal in een creatief proces. Je onderzoek het beeld, de beweging en betekenissen van water. Kabbelend, klotsend, druppelend, stromend, schitterend, zout of zoet. Met een toegankelijke animatie APP (die je de volgende dag op school direct kunt gebruiken!) en veel verschillende materialen verbeeld je water bewegend op je iPad.

Er zijn iPads beschikbaar, maar je kunt ook je eigen iPad meenemen.

Inschrijven

Danstraining voor leerkrachten
Wat is dans en hoe kun je dans in het basisonderwijs gebruiken? Tijdens deze danstraining maak je kennis met de danselementen (lichaam, ruimte, kracht en dynamiek en tempo). Wij gaan leuke opdrachten uitproberen die je meteen de volgende dag met de kinderen kunt toepassen.
Echt waar: met weinig kun je veel bereiken bij kinderen. Het is minder moeilijk dan je denkt en heel leuk!

Inschrijven

Beeldend
Je doorloopt de eerste twee fases van het creatieve proces zelf om te ervaren welke ingrediënten nodig zijn voor een betekenisvolle beeldende activiteit en opdracht. Met hulp van echte kunstwerken starten we de workshops om jouw verwondering te prikkelen. Welke rol spelen sleutelvragen om de leerling tot de verbeelding van zijn eigen vragen te laten komen? We reflecteren wat je nodig hebt om het proces te doorlopen en van ene fase naar de volgende te komen. Wat maakt dat de kinderen verwonderd worden, dat ze een onderzoek opstarten en niet na het eerste werkje klaar zijn? Hoe vind je een goede balans tussen inspiratie en instructie?
Hoe kun je zowel technische vaardigheden leren alsook de nieuwsgierigheid van de kinderen wekken?

Inschrijven

Theater

Een heks. Een oud mensje met een kromme neus en een scherpe stem. Toch?
Of misschien… Een jong heksje? Met flap-oren? En met een huppelend heksenbezempje?
Of een grote, sterke heks? Een snelle sport-heks! Of.. een slome slaap-heks?

Er is uiteraard niet één juiste manier om een heks te spelen, er zijn er ontelbare. Dat geldt voor alle rollen en scènes. Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen niet blijven steken bij het eerste idee, maar actief op zoek gaan naar verschillende mogelijkheden? Hoe begeleid je je leerlingen zodat zij hun eigen ideeën al spelend onderzoeken?

In deze workshop onderga je manieren waarop je een creatief proces kunt opstarten en begeleiden op het gebied van theater. We besteden aandacht aan het ontwerpen van een gekaderde opdracht, en welke rol technische vaardigheden, eigen ideeën en verbeelding daarbij spelen. Zodat je genoeg handvatten hebt om morgen zelf met je leerlingen op onderzoek te gaan!

Inschrijven

Muziek

In deze workshop staat het thema water centraal. We oriënteren ons eerst op watermuziek dat al bestaat. Wat is er over dit thema te vinden in verschillende muziekstijlen? Hoe kan water klinken? Welke instrumenten en/of geluidsbronnen heb je daarbij nodig? Vervolgens kijken we hoe je dit in de klas kunt toepassen: hoe kun je leerlingen betekenisvol en creatief laten onderzoeken? Wat heb je daarbij nodig?

Inschrijven