Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.

  1. Home
  2. Bibliotheek
  3. Vraag en antwoord

Verlengen & reserveren

Heb je een vraag over verlengen of reserveren van materialen bij bibliotheek? Op deze pagina vind je antwoorden op de meestgestelde vragen. 

Zit jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Verlengen & reserveren

Welke materialen mag ik lenen en hoelang?

Dat hangt af van je abonnementsvorm. Bekijk de specificaties van je abonnement op deze pagina.

Hoe kan ik geleende materialen verlengen?

Je kunt materialen verlengen via de selfservice-apparaten in de vestigingen, via Mijn bibliotheek op deze website en via de gratis Bibliotheek-app. Je kan je geleende materialen één keer voor dezelfde uitleentermijn verlengen. Als het materiaal gereserveerd is door een andere lener, kan je het niet verlengen.

Hoe weet ik wanneer ik mijn materialen moet inleveren?

Wanneer je materialen leent in de bibliotheek, kan je een uitleenbon printen. Hierop staan de inleverdata van de door jou geleende materialen. Daarnaast kun je via Mijn bibliotheek en de gratis Bibliotheek-app je uitleningen en inleverdata raadplegen.

Wil je nooit meer te laat zijn met inleveren? Download dan de de gratis Bibliotheek-app of meld je dan (via Mijn bibliotheek) aan voor de 'inleverattendering'. Een aantal dagen voordat de uitleentermijn van je geleende materialen afloopt, ontvang je een bericht van ons. Let wel, aan de attenderingen kunnen geen rechten worden ontleend, je blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het tijdig inleveren.

Kan ik geleende materialen ook in een andere vestiging inleveren?

Je kunt de door jou geleende materialen inleveren in alle vestigingen en de jeugdbibliobus, ongeacht in waar je het materiaal geleend hebt. Buiten openingstijden kan je gebruikmaken van de boekenbrievenbus aan de buitenzijde van onze vestigingen.

Kan ik in de jeugdbibliobus ook materialen voor volwassenen inleveren?

Ja, je kunt geleende materialen in al onze vestigingen en bus inleveren.

Ik breng mijn materialen te laat terug, wat gebeurt er nu?

Als je geleende materialen na de geldende uitleentermijn terugbrengt, ben je te-laat-geld verschuldigd. Het te-laat-geld wordt per dag berekend. De tarieven vind je op deze pagina. Je kunt te-laat-geld betalen via de betaalautomaat in de vestigingen of via iDeal in Mijn Bibliotheek.

Ik ben een boek/ander materiaal kwijt, wat nu?

Kan je de materialen niet meer inleveren, bijvoorbeeld omdat ze kwijt zijn geraakt, meld dit dan in een vestiging of neem telefonisch contact op. Je krijgt van ons een rekening voor het vergoeden van het materiaal (volgens artikel 16 van ons Algemeen reglement).

Een boek/ander materiaal is beschadigd, wat nu?

Geleende materialen moeten compleet en in de staat waarin ze geleend zijn, worden ingeleverd. Bij verlies, beschadiging of het niet inleveren van geleende materialen brengen wij de vervangingswaarde in rekening. Als je twijfelt aan de staat van het materiaal dat je wilt lenen, kan je bij uitlenen een aantekening laten maken bij een medewerker van de bibliotheek.

Mag ik ook bij een andere bibliotheek materialen lenen?

Ja, met een abonnement kan je ook terecht bij andere bibliotheken in Nederland.
Bekijk meer informatie over gastlenen.

Kan ik materialen reserveren?

Ja, je kunt onze materialen reserveren. Bij een compleetabonnement is reserveren gratis. Heb je een budgetpas of basisabonnement, dan betaal je hiervoor reserveringskosten.

Bij reserveren uit andere Nederlandse collecties en bibliotheken (aanvragen) betaal je een hogere vergoeding. De tarieven voor aanvragen vind je in dit overzicht. Reserveren kan via Mijn bibliotheek, de gratis Bibliotheek-app of in de bibliotheek zelf.

Waar en wanneer kan ik mijn reserveringen ophalen?

Wanneer de reservering voor je klaarstaat, ontvang je van ons bericht (via de Bibliotheek-app of e-mail). Zorg er dus voor dat je e-mailadres bij ons bekend is. Je kunt deze zelf doorgeven of updaten in Mijn bibliotheek. Wacht, om teleurstellingen te voorkomen, het afhaalbericht af.

Je kunt je reserveringen ophalen in de door jou geselecteerde vestiging of Jeugdbibliobus. Je vindt alle reserveringen (alfabetisch gesorteerd op (jouw) achternaam) bij elkaar. Je reservering blijft een week voor je klaarstaan.

NB. Reserveringen worden dagelijks verwerkt. In sommige gevallen kan een reservering langer op zich laten wachten dan je wellicht verwacht. Dit houdt verband met (eventuele) tussentijdse uitleningen, transport tussen vestigingen en te laat ingeleverde materialen. Wij vragen hiervoor je begrip.

Kan ik reserveringen ophalen in de jeugdbibliobus?

Ja, je kunt als afleverplaats van je reservering een van de halteplaatsen van de jeugdbibliobus selecteren. Je ontvangt een bericht wanneer je reservering in de bus klaarligt.

Wat zijn afhaalpunten?

Op de afhaalpunten kan je reserveringen afhalen. Dit is een extra service, zodat je materialen dichterbij huis kunt afhalen.

Kan ik materialen uit jullie magazijn inzien/aanvragen?

Ja, dat kan. We hebben materialen in een intern en extern magazijn. Bekijk meer informatie over het inzien/aanvragen van materialen uit ons intern magazijn en extern magazijn.

Kunnen jullie een bepaald boek in jullie collectie opnemen?

Rozet ververst haar collectie continu. Mis je een bepaald boek in je voorkeursvestiging, dan is het mogelijk wel beschikbaar in een van onze andere vestigingen. Je kunt het dan ophalen in de betreffende vestiging of reserveren en afhalen in je eigen vestiging. Ook kan je via de online catalogus kijken of de titel beschikbaar is in een collectie van een andere Nederlandse bibliotheek. Je kan deze titel dan tegen een vergoeding aanvragen.

Vind je dat je voorgestelde titel in de collectie van Rozet opgenomen moet worden? Stuur ons dan een collectietip. Een collectioneur beoordeelt dan of jouw verzoek gehonoreerd kan worden. We sturen je hierover bericht.